You are here: Home Q&A Vragen en Antwoorden Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het leren van een natuurlijke taal en het leren van een programmeertaal?

Vragen en Antwoorden

Questions and Answers English Fragen und Antworten Deutsch

Is er iets wat u altijd al hebt willen weten over taal? Wij hebben misschien het antwoord! Op deze pagina beantwoorden we vragen over taal die gesteld zijn door mensen die geen taalonderzoeker zijn. Heeft u een vraag over taal? Stuur ons uw vraag via deze link! Onderzoekers van het Max Planck Instituut zullen regelmatig vragen selecteren en nieuwe antwoorden publiceren. Bezoek ons dus opnieuw in de toekomst, want dan vindt u hier nieuwe antwoorden en komt u nog meer te weten over taal. 

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het leren van een natuurlijke taal en het leren van een programmeertaal?

Programmeertalen worden normaliter onderwezen aan tieners en volwassen, op een vergelijkbare manier waarop we ook een tweede taal leren. Dit soort van leren wordt ook wel expliciet leren genoemd. Daarnaast leert iederen impliciet een eerste taal wanneer ze jong zijn. Kinderen ontvangen daarbij echter geen expliciete instructies over hoe ze de taal moeten gebruiken, maar ze leren juist door observaties en oefening. Dit wordt onder andere mogelijk gemaakt doordat taal in een interactieve context wordt gebruikt: mensen stellen vragen en beantwoorden ze, ze vertellen het anderen als ze iets niet begrijpen en  overleggen over de betekenis totdat ze het wel begrepen hebben (Levinson 2014).

Computers. Source: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_101106-N-8863V-113_Girl_Scouts_compete_in_the_Mission_Ocean_Challenge_during_the_USS_California_Science_Experience_at_Naval_Surface_Warfare.jpg

Programmeertalen daarentegen worden passief gebruikt: ze dienen om instructies te geven en ze geven foutmeldingen, maar ze vinden de code niet interessant of juist saai en ze stellen zeker geen vragen aan hun programmeur. Daardoor is het soms moeilijk om  in een programmeertaal te denken, dat wil zeggen om instructies volledig en ondubbelzinnig op te schrijven. Het goede nieuws is echter dat veel programmeertalen gebaseerd zijn op vergelijkbare concepten en structuren, aangezien ze allemaal gebaseerd zijn op dezelfde computatieprincipes. Dit betekent dat het vaak redelijk  makkelijk is om een tweede programmeertaal te leren wanneer je er al één kent. Het kost vaak veel meer moeite om een tweede natuurlijk taal te leren. één ding is zeker - het wordt steeds belangrijker om beide talen te leren.

Leessuggestie

The children who learned to use computers without teachers

Levinson, S. C. (2014). Pragmatics as the origin of recursion. In F. Lowenthal, & L. Lefebvre (Eds.), Language and recursion (pp. 3-13). Berlin: Springe. link

 

By: Julia Udden, Harald Hammarström and Rick Janssen

Aus dem Englischen übersetzt von: Connie de Vos & Sara Bögels

Click to start the video on YouTube

About MPI

This is the MPI

The Max Planck Institute for Psycholinguistics is an institute of the German Max Planck Society. Our mission is to undertake basic research into the psychological,social and biological foundations of language. The goal is to understand how our minds and brains process language, how language interacts with other aspects of mind, and how we can learn languages of quite different types.

The institute is situated on the campus of the Radboud University. We participate in the Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, and have particularly close ties to that institute's Centre for Cognitive Neuroimaging. We also participate in the Centre for Language Studies. A joint graduate school, the IMPRS in Language Sciences, links the Donders Institute, the CLS and the MPI.

 
Vragen en Antwoorden

Stuur de onderzoekers van
het MPI een nieuwe vraag: 

Outlined font 1,5 pt wide cirkle 3 pt.

Dit project werd door Katrien 
Segaert,
Katerina Kucera en 
Judith Holler
 opgestart. 

Momenteel wordt dit project
gecoördineerd door:
Katerina Kucera
Sean Roberts
Agnieszka Konopka
Gwilym Lockwood
Connie de Vos

Vroegere leden:
Joost Rommers
Mark Dingemanse