TOK dag Abstracts

Josje Verhagen

Titel: Effecten van Engels-Nederlands taalaanbod op de kinderopvang op de taalontwikkeling van peuters

Abstract: Een aantal kinderdagverblijven in Nederland biedt opvang aan in een andere taal naast het Nederlands, meestal het Engels. Uit internationaal onderzoek blijkt dat aanbod in een vreemde taal op de opvang positieve effecten heeft op vaardigheden in die taal. Het is echter nog onduidelijk hoe deze effecten zich verhouden tot effecten van het thuistaalaanbod en tot de ontwikkeling van taalvaardigheden over de tijd (Thieme et al. 2021). In deze presentatie bespreek ik de resultaten van een longitudinaal onderzoek onder ruim 500 kinderen van 2 en 3 jaar die volledig Nederlandse of Engels-Nederlandse opvang bezochten. Uit latente groeicurvenanalyses waarin voor effecten van thuistaalaanbod werd gecontroleerd bleek dat meer Engels op de opvang samenhing met een sterkere ontwikkeling van Engelse receptieve (maar niet productieve) woordenschat. Meer Engels op de opvang hing niet samen met een zwakkere ontwikkeling van Nederlandse woordenschat. Deze resultaten laten zien dat aanbod in een veemde taal op het kinderdagverblijf een positief effect heeft op receptieve vaardigheden in die taal en dat meer aanbod niet ten koste gaat van de ontwikkeling in de andere taal.

 

Beatrijs Wille

Titel: Vlaamse Gebarentaalontwikkeling bij dove baby's en peuters

Abstract: Deze presentatie richt zich hoofdzakelijk op de vroege visuele communicatie en deels ook op de taalontwikkeling van dove peuters. Er zal aandacht gegeven worden aan de communicatiestrategieën die op zeer jonge leeftijd aangeboden kunnen worden. Strategieën die ervoor zorgen dat kinderen taal zien (ongeacht de taal die de kinderen aangeboden krijgen). Daarnaast zal ik ook ingaan op de specifieke ontwikkeling van de vroege gebarentalige mijlpalen. Onze resultaten worden vervolgens gekoppeld aan internationale literatuur en de ontwikkeling van leidraad waarbij de verwerving van visuele informatie, de ontwikkeling van communicatievaardigheden (e.g., strategieën, gedeelde aandacht etc.) en de verwerving van vroege VGT-mijlpalen bij dove kinderen kan opgevolgd worden. Dit als deel van de eerste multimodale beoordeling voor gebarentalige en dove kinderen in Vlaanderen.

 

Language Development, Diagnosis and Assessment in School Ages (6-16): Next Steps in Research and Practice

Maria J. Arche (University of Greenwich & NIAS)
Karen Bryan (York St John University)
Ellen Gerrits (University of Applied Sciences Utrecht)
Angeliek van Hout (University of Groningen & NIAS)
Alex Perovic (University College London)
Josep Quer  (ICREA-Pompeu Fabra University)
Jeannette Schaeffer (University of Amsterdam)
Petra Schulz (Goethe University Frankfurt

In this talk we will present a review of the topics and outcomes from a Lorentz workshop with the same title that we organized in Leiden last September. The workshop brought researchers from three different disciplines (Linguistics, Education, Speech & Language Therapy) together with stakeholders, all together coming from ten different countries. Stakeholders included parents of children with language needs (Deaf children, children with developmental language disorders, children with Down syndrome) as well as professionals who work with them (speech & language therapists, pediatricians, teachers, education consultants), and moreover, professional bodies of speech and language therapists (from the Netherlands, Spain and the UK) and policy advisors. Participants converged on several conclusions: the need to continue raising awareness about language needs of children at home and in school, the need to improve diagnostics for timely identification of these needs and targeted intervention, and the need to tailor diagnostics and intervention to school year ages. There was also consensus about the key role of liaison about children’s needs among parents, school and speech & language therapists, and acknowledgement of the value of input from Linguistics to create finer grained diagnostics and a school curriculum that corresponds with the language levels of children. The participants created a blueprint of a manifesto capturing these consensual views to be used to lobby for change.

TOK dag

Programma

Inschrijving

Contact

Ilse.vandenDobbelsteen [at] mpi.nl

Share this page